Visuomenėje, kurioje vyrauja greitas tempas ir individualizmas, žmonės, sergantys Alzheimerio liga, dažnai lieka nuošalyje. Reaguodama į šį iššūkį, Plungės rajono savivaldybės viešoji biblioteka kartu su partneriais iš Olandijos, Italijos, Graikijos, Portugalijos, Austrijos, Lenkijos ir Ispanijos įgyvendina „Erasmus+“ projektą „Edukatorių parengimas mažose vietos kultūros paveldo institucijose, siekiant sukurti saugią vietą suaugusiems sergantiems ankstyvąja Alzheimerio liga“ (Training facilitators in small local heritage institutions to make them safe places for adults with early-onset Alzheimer’s disease).
Projekto pagrindinis tikslas – suteikti edukatoriams, dirbantiems muziejuose, bibliotekose ir kitose mažose kultūros paveldo institucijose, žinių ir įgūdžių, reikalingų darbui su Alzheimerio liga diagnozuotais lankytojais, ypač tais, kuriems nustatyta ankstyvoji Alzheimerio ligos stadija. Sustiprinus edukatorių ir kitų suaugusiųjų švietimo darbuotojų kompetencijas, mažose vietos kultūros įstaigose, tokiose kaip muziejai ar bibliotekos, siekiame sukurti jaukią ir emociškai saugią aplinką. Norime, kad kiekvienas, įžengęs į biblioteką jaustųsi priimtas ir suprastas, galėtų lengvai orientuotis erdvėse, gautų aiškius nurodymus ir paaiškinimus, kokias paslaugas čia galima gauti. Toks saugios erdvės sukūrimas svarbus ne tik Alzheimeriu sergantiems asmenims, bet ir tiems, kurie kartu eina šiuo sunkiu ligos keliu – artimiesiems ir globėjams. Mažuose miestuose, tokiuose kaip Plungė, paslaugų ir erdvių, pritaikytų tam tikrai sergančiųjų asmenų grupei labai trūksta. Biblioteka, siekdama būti daugiau nei tik knygų skolinimo vieta, bet ir multifunkciniu bendruomenės centru, siekia atverti duris šioms jautrioms grupėms ir pritaikyti bibliotekos erdves jų poreikiams.
2025 m. birželio 10–11 d. Plungės viešojoje bibliotekoje vyko intensyvūs ALZ-Q projekto mokymai, subūrę edukatorius iš įvairių regiono kultūros institucijų. Dviejų dienų trukmės programa buvo skirta ne tik teorinėms žinioms apie Alzheimerio ligą, bet ir praktiniams įgūdžiams – kaip sukurti emociškai saugią aplinką, kaip atpažinti lankytojo poreikius, kaip komunikuoti švelniai, empatiškai ir pagarbiai.
Dalyviai ypač vertino mokymų aktualumą ir praktinį pritaikomumą: „Mokymai buvo puikiai pritaikyti atsižvelgiant į gyvenimiškas situacijas. Medžiaga pateikta su praktiniais patarimais, kurie buvo naudingi ir aktualūs.“
Kalbėdami apie galimą ilgalaikį poveikį, jie dalijosi viltimis, jog šios patirtys prisidės prie pozityvių pokyčių institucijų veikloje: „Manau, kad poveikis bus teigiamas. Dar daugiau galimybių suteiksime „kitokiems“ lankytojams, kad šie bibliotekose jaustųsi gerai ir saugiai. Tapsime labiau prieinami šia liga sergantiems asmenims. Organizacijos darbuotojai turės daugiau įgūdžių ir kompetencijų.“
Po mokymų bibliotekoje svečiavosi ir tarptautiniai projekto partneriai – vyko susitikimas, kurio metu buvo aptarta projekto eiga, jau pasiektos veiklos ir tolimesni žingsniai. Diskusijų metu dalytasi praktinėmis įžvalgomis iš mokymų Graikijoje, Lenkijoje ir Lietuvoje, taip pat aptartos edukacinės priemonės, metodinės gairės, būsimos skaitmeninės platformos bei komunikacijos planai. Visi šie mokymai ir susitikimai, tai maži žingsniai siekiant suprasti sergančiuosius, prisitaikyti prie jų ir jiems padėti.
Projektas liudija, kad mažos vietos kultūros įstaigos, tokios kaip bibliotekos ar muziejai, gali tapti svarbia atrama žmonėms su specialiaisiais poreikiais. Jos geba kurti šiltą, atvirą erdvę, kurioje net ir diagnozė netampa kliūtimi dalyvauti kultūriniame gyvenime. Plungės viešoji biblioteka didžiuojasi galėdama būti šio pokyčio dalimi – kartu su partneriais kurti prasmingas patirtis, kurios leidžia kiekvienam jaustis matomu, priimtu ir svarbiu.
Pastaba: projektą finansuoja Europos Sąjunga. Išreiškiamas požiūris ar nuomonė yra tik autoriaus (-ių) ir nebūtinai atspindi Europos Sąjungos ar Nyderlandų nacionalinės agentūros požiūrį ar nuomonę. Nei Europos Sąjunga, nei pagalbą suteikianti institucija negali būti laikoma už juos atsakinga.
Plungės rajono savivaldybės viešosios bibliotekos informacija