Skrendam…..Bet ar žinome savo teises ?

2015-08-28

Nors vasara jau baigiasi, tačiau keleivių,besinaudojančių oro vežėjų paslaugomis, srautas  nemažėja ištisus metus. Vieni tautiečiai po atostogų gimtinėje grį žta į savo namus Airijoje, Anglijoje ar Vokietijoje… Kiti vyksta aplankyti savo artimųjų užsienyje. Pasitaiko, kad dėl nedidelių nesklandumų ar savo teisių nežinojimo kelionė tampa nemaloni, o  kartais ir neį vyksta.

Šiame straipsnyje pateikiama keliaujantiems aktuali informacija apie oro keleivių teises atšaukus, atidėjus skrydį arba atsisakius vežti.


Į ką atkreipti dėmesį ruošiantis kelionei

Prieš į sigyjant bilietą, į sitikinkite, kad Jūs turite visus kelionei reikalingus dokumentus, t. y. pasą, asmens tapatybės kortelę, vizą, iškvietimą, draudimą, skiepų pažymą ir t.t. Vis dar pasitaiko atvejų, kai dėl nesutvarkytų kelionės dokumentų, pvz.: per trumpas paso galiojimo terminas, nėra reikalingos tranzitinės vizos, neišvykstama į iš anksto suplanuotą kelionę.

Perkant bilietą, (kuris yra vežimo sutartis tarp vežėjo ir keleivio) būtina išsiaiškinti, kokiomis sąlygomis jį galima grąžinti ar pakeisti, kokie yra bagažo apribojimai dėl svorio, kokių daiktų (skystų, dūžtančių, vertingų, pavojingų ir pan.) nerekomenduojama ar draudžiama vežti.

Vėliausiai dieną prieš išskrendant būtinai pasitikslinkite lėktuvo išskridimo laiką. Jei registracijos laikas biliete nenurodytas, registruotis reikia atvykti ne vėliau kaip 45 minutės iki paskelbto išvykimo laiko. Jei Jūs vykstate į turistinę kelionę su grupe, atvykti registruotis rekomenduojama prieš dvi valandas.

Keleivių teisės atsisakymo vežti ir skrydžio atšaukimo arba atidėjimo atveju

Jūsų teisę gauti tam tikrą pagalbą ir kompensaciją nustato ES Reglamentas Nr. 261/2004, nustatantis bendras kompensavimo ir pagalbos keleiviams taisykles atsisakymo vežti ir skrydžio atšaukimo arba atidėjimo ilgam laikui atveju, jeigu Jūs laiku užsiregistravote į bet kurį reisą iš ES teritorijoje esančio oro arba iš oro uosto ne ES teritorijoje į ES oro uostą, kai skrydį vykdo ES aviakompanija (į skaitant užsakomuosius reisus).

Svarbu žinoti, kad tam tikrais atvejais kompensacija keleiviams nepriklauso. Kompensacija nemokama, jeigu skrydis buvo atšauktas dėl ypatingų aplinkybių, kurių nebūtų buvę galima išvengti net ir imantis visų pagrį stų priemonių, ir jei aviakompanija gali tai į rodyti. Tokios aplinkybės gali susidaryti pirmiausia šiais atvejais: dėl politinio nestabilumo, streikų, nepalankių meteorologinių sąlygų, pavojaus saugumui, netikėtai atsiradusių gedimų, turinčių į takos skrydžių saugai ir oro eismo valdymo apribojimų. Taip pat aviakompanija turi teisę nemokėti kompensacijos, jeigu apie skrydžio atšaukimą buvo pranešta iš anksto, t.y. mažiausiai prieš dvi savaites iki tvarkaraštyje numatyto išvykimo laiko.

Atsisakymas vežti

Tuo atveju, kai skrydį vykdanti aviakompanija pagrį stai tikisi, jog turės atsisakyti vežti tam tikro skrydžio keleivius, ji privalo ieškoti keleivių, kurie savanoriškai, už tam tikrą kompensaciją, atsisakytų vietos lėktuve. Jei jus atsisako vežti, nesant Jūsų sutikimo, aviakompanija nedelsdama turi išmokėti atitinkamą piniginę kompensaciją, t.y. 250-600 eurų, priklausomai nuo skrydžio atstumo (250 eurų – visų 1500 kilometrų ar mažesnio atstumo skrydžių atveju; 400 eurų – visų didesnio kaip 1500 kilometrų atstumo ES vidaus skrydžių ir kitų 1500–3500 kilometrų atstumo skrydžių atveju; 600 eurų didesnio kaip 3500 kilometrų atstumo skrydžių atveju).

Taip pat aviakompanija turi Jums suteikti galimybę pasirinkti:

–        arba per 7 dienas atgauti visą už bilietą jį perkant sumokėtą kainą, į skaitant nemokamą skrydį į pirmąją išvykimo vietą;

–        arba kaip galima greitesnį nukreipimą kitu maršrutu į galutinę atvykimo vietą panašiomis kelionės sąlygomis;

–        arba perrašyti bilietą vėlesniam skrydžiui panašiomis sąlygomis.

Jei atsisakius vežti yra pasiūloma keliauti kitu maršrutu ir Jums reikia laukti, aviakompanija turi nemokamai pasiūlyti maitinimą, gaiviuosius gėrimus, nakvynę viešbutyje, kai būtina pasilikti vieną ar daugiau naktų, transportą iš oro uosto į apgyvendinimo vietą ir atgal, du kartus nemokamai paskambinti telefonu, išsiųsti fakso pranešimus arba elektroninius laiškus. 

Skrydžių atšaukimas

Skrydžio atšaukimo atveju galioja visos teisės, kurios taikomos Jus atsisakius vežti. Aviakompanija taip pat turi išmokėti keleiviams pinigines kompensacijas, nebent, kaip jau buvo minėta, apie skrydžio atšaukimą Jus informuoja ne vėliau kaip prieš 2 savaites arba skrydis buvo atšauktas dėl nenugalimos jėgos.

Skrydžių atidėjimas

Jeigu Jūsų numatytas skrydis atidedamas 2,3,4 val., priklausomai nuo atstumo, Jums aviakompanija turi nemokamai pasiūlyti maitinimą, gėrimus, viešbutį , transportą, ryšio paslaugas. Tačiau, jei Jums tenka laukti skrydžio ilgiau nei 5 valandas, turite teisę per 7 dienas atgauti visą už bilietą perkant sumokėtą kainą (į skaitant skrydį į pirmąją išvykimo vietą, jei tinka).

Žinotina, kad keleiviai, kurie dėl atidėto skrydžio galutinę paskirties vietą pasiekia trimis ar daugiau valandų vėliau nei iš pradžių oro vežėjo numatytas atvykimo laikas, gali remtis Reglamente numatyta teise į kompensaciją. Tačiau toks atidėjimas nesuteikia keleiviams teisės į kompensaciją, jei oro vežėjas gali į rodyti, kad skrydis buvo atidėtas ilgam laikui dėl ypatingų aplinkybių, kurių nebūtų buvę galima išvengti net ir imantis visų pagrį stų priemonių, t.y. dėl aplinkybių, kurių oro vežėjas negali realiai kontroliuoti.

Daugiau informacijos galite sužinoti parsisiųsdami į savo išmanųjį telefoną keleivių teisėms skirtą programėlę (Google Android, iPhone, iPad, Windows Phone).

Pretenzijos ir terminai

Jei Jūsų skrydis buvo atšauktas ar atidėtas, ir Jūs nepatenkinti aviakompanijos suteikta pagalba, arba Jums nebuvo išmokėta kompensacija, pretenzijas nedelsiant pateikite raštu aviakompanijai.

Pretenzijas dėl aviakompanijos paslaugų išvykstant iš kitos šalies ir naudojantis kitų ES šalių oro vežėjų paslaugomis galite pateikti Europos vartotojų centrui Lietuvoje adresu: Odminių g. 12, 01122 Vilnius. Tel. (8 5) 265 0368, el. p. info@ecc.lt, www.ecc.lt., Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai adresu: Vilniaus g. 25, 01402 Vilnius, el.p. tarnyba@vvtat.lt, pasiteirauti telefonu (8 5) 2626760. Taip pat dėl savo, kaip vartotojo pažeistų teisių, galite kreiptis raštu, el. paštu, į Tarnybos vyriausiąją specialistę Telšių apskričiai adresu: Respublikos g. 32-310, el. paštu ilona.mitkeviciene@vvtat.lt arba paskambinti telefonu 8 444 20609.

 

Ilona Mitkevičienė
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos
vyriausioji specialistė Telšių apskričiai
 
Įvertinkite naujieną

Visi komentarai
Komentarų nėra
This site is registered on wpml.org as a development site.